5 tips för lyckad kriskommunikation

Förr eller senare drabbas i stort sett alla organisationer av kriser, den kan vara stor eller liten och den kan vara inom eller utom er kontroll. Oavsett storlek eller upphovet till krisen bär du som ledare ett ansvar för att hantera den. Det viktiga att förstå i sammanhanget är att ni som företag inte bara kommer uppfattas utifrån krisen som sådan utan också hur ni väljer att hantera den. I slutändan kommer mycket att hänga på era strategier och framförallt hur ni väljer att kommunicera i och kring krisen.

Hur går jag tillväga?

Kriskommunikation är en hel vetenskap, men vi vill ge dig några enkla tips på vägen:

– Sträva mot öppenhet. Se till att ni har interna kanaler där samtliga på bolaget kan göra sina röster hörda, på så sätt undviker ni både intern och extern ryktesspridning.

– Lägg korten på bordet. Desto mer ni kan redovisa av bakgrunden till krisen och/eller hur den kommer påverka er, desto mindre utrymme lämnar ni för spekulationer och vidare uppseenden.
 
– Förminska inte problem. Ta all kritik på stort allvar, även om du inte håller med. Påvisa att ni tänker vidta åtgärder i frågan för att skapa förbättring, förändring eller förtydliganden.
– Redovisa åtgärder. Påvisa hur ni tänker hantera problemet, oavsett vilken typ av aktioner det rör sig om är det viktigt att ni beskriver hur ni tänker agera i frågan.
 
– Visa förståelse! Glöm aldrig bort att alltid påvisa medkänsla för de som drabbats.

Genom att vara påläst och proaktiv kring hur du och din organisation arbetar med krishantering och kriskommunikation har du som ledare tagit ditt ansvar för att skapa gynnsamma förutsättningar för dig, dina medarbetare och ditt bolag att hantera och överleva kriser. Om det inte redan finns bör du som ledare ta ansvar för att krisgrupp, krishanteringsplaner, checklistor och riskanalyser finns på plats!

Ta del av fler nyheter och artiklar

Vad mer spännande händer hos Consensus? Se fler aktuella nyheter och artiklar som lyfter satsningar, insikter och andra intressanta engagemang!
Se alla nyheter
  • Rekrytering

Så skapar du en kravprofil som faktiskt fungerar

Kravprofilen är grunden till en lyckad rekrytering – men ändå fastnar många i vaga formuleringar och önskelistor med för stort fokus på personlighet. Här tipsar vi om hur du gör kravprofilen både träffsäker och realistisk!

Läs mer

Ny utbildning för erfarna chefer: “Finns ett tydligt behov”

Har du varit chef ett tag och känner att du vill ta nästa steg i din ledarroll? Nu finns en ny utbildning som riktar sig just till dig! Här får du möta andra i samma situation, fördjupa dina kunskaper och ta del av konkreta metoder för att utvecklas vidare.

Läs mer
  • Ledarskap

Kvinnligt ledarskap lönar sig

Kvinnligt ledarskap är båda lönsamt och centralt för att attrahera och behålla talanger. Vi förklarar varför!

Läs mer