Hållbarhetsarbete – del 3 – Involvera mera

Vi har tidigare pratat om att identifiera intressenter. Nästa steg är att involvera dessa i hållbarhetsarbetet. Att involvera innebär ofta en utmaning eftersom engagemanget för hållbarhetsfrågan kommer se olika ut för olika grupper och individer. Lite fördomsfullt och förenklat kan du säkert tänka dig att en säljorganisation kommer ha stort intresse för hur det skulle kunna skapa affärsnytta, en HR-avdelning kommer säkert ha många tankar kring vad det skulle innebära för exempelvis employer branding.

Hur du involverar mera

Ni behöver skapa en samlad förståelse för vilka frågor som är viktiga och vilka förväntningar som finns på den egna organisationen när det kommer till hållbarhetsarbete. Det gör ni genom att kommunicera med era intressenter på ett strukturerat sätt, här är några tips för hur man kan gå tillväga och lyckas:

Metoden – Välj en metod som är anpassad efter intressenten. Ledningsgruppsmöten och styrelsemöten är ypperliga tillfällen för att diskutera hållbarhet med medlemmarna. Det är förmodligen svårt att ha en fysisk dialog med alla era kunder eller alla era medarbetare om ni är en större organisation, då är det lämpligare att fånga upp deras tankar via enkäter.
 
Segmentera intressenter – Ni kommer få olika svar beroende på vilka ni kommunicerar med. För att underlätta förvaltningen av information ni tar del av bör ni dokumentera insamlade data efter respektive intressent, hur ni delar upp dessa måste vara anpassat efter er organisation.
Dialogen – När ni interagerat med intressenter är det viktigt att ni ser det som en tvåvägskommunikation. Sänd inte bara budskapet och fånga upp deras tankar utan skapa utrymmen för samtal och dialog där intressenterna får återkoppling och möjlighet att utveckla, diskutera och ifrågasätta.

Genom att låta intressenterna själva tänka till i frågan kommer ni ha skapat en förståelse för nyttan av hållbarhetsarbete vilket i sin tur kommer skapa engagemang. Ni besitter också en kunskapsbank för vilka frågor som är viktiga för olika parter och därmed har ni underlättat arbetet för vad ni ska prioritera och hur ni ska kommunicera ert hållbarhetsarbete, både internt och externt!

Ta del av fler nyheter och artiklar

Vad mer spännande händer hos Consensus? Se fler aktuella nyheter och artiklar som lyfter satsningar, insikter och andra intressanta engagemang!
Se alla nyheter
  • Rekrytering

Så skapar du en kravprofil som faktiskt fungerar

Kravprofilen är grunden till en lyckad rekrytering – men ändå fastnar många i vaga formuleringar och önskelistor med för stort fokus på personlighet. Här tipsar vi om hur du gör kravprofilen både träffsäker och realistisk!

Läs mer

Ny utbildning för erfarna chefer: “Finns ett tydligt behov”

Har du varit chef ett tag och känner att du vill ta nästa steg i din ledarroll? Nu finns en ny utbildning som riktar sig just till dig! Här får du möta andra i samma situation, fördjupa dina kunskaper och ta del av konkreta metoder för att utvecklas vidare.

Läs mer
  • Ledarskap

Kvinnligt ledarskap lönar sig

Kvinnligt ledarskap är båda lönsamt och centralt för att attrahera och behålla talanger. Vi förklarar varför!

Läs mer